Il clown didattico  Al circo delle competenze – THE DIDACTIC CLOWN

IMG_1162

Il clown didattico 2018

Al circo delle competenze

Questo corso nasce da una riflessione tra colleghi ( formatori e docenti, animatori ed educatori ) sulle metodologie didattiche più efficaci e innovative per affrontare le problematiche e le opportunità che l’educazione dei nostri giovani pone alla scuola e ai docenti. In molti siamo infatti convinti che la formazione sia strategica e fondamentale nella costruzione della scuola che desideriamo. Una scuola aperta, inclusiva, che prepari alla vita e al lavoro. Le indicazioni nazionali ed europee non hanno dubbi. Primo obiettivo della scuola d’oggi è preparare i cittadini di domani alle competenze. E per fare questo è necessario aiutare e stimolare bambini e ragazzi all’autoformazione, alle competenze base, prima di tutto le 8 competenze europee:

Le 8 Competenze Europee -Raccomandazione per l’apprendimento permanente, Consiglio Europeo di Lisbona 2006

  1. Imparare ad imparare: L’autoapprendimento prima di tutto
  2. Comunicazione nella Madrelingua: comunicare nella Madrelingua
  3. Comunicazione nella Lingua Straniera: comunicare in altra Lingua
  4. Digitale: Utilizzo delle nuove tecnologie
  5. Sociali e Civiche : Relazionali, Interpersonali ed Interculturali,
  6. Spirito d’iniziativa e imprenditorialità: Tradurre le idee in azione concreta
  7. Logico-matematiche: Scientifiche e tecnologiche
  8. Consapevolezza ed Espressione Culturale: Arte, musica, teatro, ecc

Fonte – http://www.indire.eu/content/index.php?action=read&id=1507

Da qui l’idea di adattare il clown didattico alla progettazione per competenze in un percorso che metta in primo piano la metodologia applicata e faciliti il confronto tra pari, maestre/i, professori/esse, educatori/trici, attraverso un ambiente che favorisca la cooperazione e l’autoapprendimento. Tutto questo ovviamente senza perdere la freschezza e il divertimento del classico approccio che da ormai 10 anni caratterizza la mia proposta formativa: Il clown didattico. Il gioco al centro e il teatro come strumento di confronto attivo e interattivo. Immagino quindi un lavoro su 4 giorni: 4 ore ogni pomeriggio per 4 Lunedì consecutivi.

  • Prima giornata – Esercizi di “riscaldamento” sul linguaggio del teatro, sul ruolo del docente facilitatore, sulla comunicazione non verbale, sull’ambiente di apprendimento e sul contesto sociale e materiale.

  • Seconda giornata – Le competenze chiave: Attraverso laboratori interattivi e piccoli gruppi si facilita l’autoapprendimento. I partecipanti cercano e acquisiscono i concetti basi e i contenuti propri della didattica per competenze. Esercizi teatrali e ludici di ricerca azione, Assegnazione e impostazione di un compito autentico.

  • Terza giornata – Il compito autentico viene analizzato e scomposto attraverso le tecniche del teatro forum in un lavoro collettivo di elaborazione e riflessione sul merito del processo di apprendimento/insegnamento, sui pro e contro dell’innovazione e sul significato reale della Didattica.

  • Quarta giornata – Il compito autentico seconda parte – conclusioni e riflessioni.

DURATA – 12 Ore

 

Processed with MOLDIV

THE DIDACTIC CLOWN

Training workshops for School Teachers from any grade and type

Pre-School, Elementary, Middle and High School – First and Second Grade

The Didactic Clown is a training workshop about active and laboratorial didactics. By using Circus and Theatre techniques, the trainer tells fantastic and scientific stories and proposes some interactive games to recreate the circus experience and analyse the observed results. During the 10-hour lessons, participants will test the different communication techniques (the clown, the active didactics) and will discuss about their utility and validity from a didactic and educational point of view.

Also, the workshop presents theoretical topics related to regulatory disciplinary didactics, deepening on the active and laboratorial didactics. It also proposes different reflexion situations between colleagues with different types of educational profile, within an Interdisciplinary and Vertical working group perspective. Specifically, teachers will experience and address different topics such as:

  • The Didactic, Non-didactic and A-Didactic Situations: This topic takes a cue from considerations about the Student – Teacher – Knowledge (A – I – S in Italian) and from the idea of linking A directly with S;

  • Intellectual, Physical and Emotional Interactivity: differences and potentials of our teaching and training experiences will be discussed;

  • Interactive Didactic Laboratory: Colleagues will find together the rules for planning and designing, and they will discuss the different theories and class experiences as well.

WHAT IS THE DIDACTIC CLOWN?

The Didactic Clown is not the typical “joker with a red and green curled wig, giant shoes and a club in his hand, always smiling and with a squeaky voice”. With the words “Didactic Clown” we intend to describe the way a Teacher presents him/herself to the class. In fact, the didactic clown that carries out this workshop is black dressed, with either any makeup or ornaments, and he shows immediately respect for the students, demanding them the same.

Clown Atrito, the main character of this workshop is, plain and simple, a little bit more special teacher, with juggling and micro-magic skills, listening and stage presence abilities, and other skills which were acquired and experimented through theatre stages and tested in the classrooms with students of all ages. His group management “power” is linked to the use of the Theatre of the Oppressed techniques, positive conflict management and specific clown laboratory tools. Atrito uses such techniques to create the context and facilitate didactic and a-didactic situations that can be useful to encourage the teaching/learning process.

The workshop has been proposed and carried out successfully through many schools, museums, institutions and universities in Europe and Italy. Some of them are as follows:

  • Tutte Storie Cooperative (March/April 2017) – Workshop recognised by the MIUR (Ministry of Education, Universities and Research)

  • Tutte Storie Cooperative (Aprile 2016) – Two Workshops recognised by the MIUR

  • Cagliari’s City Hall (Two 10-hour workshops for 70 Teachers from any grade) School Year 2012/2013

  • Natural Science “Tridentino” Museum, 2012, Trento (Italy)

  • Quartu Sant’Elena’s City Hall (Six 10-hour Workshops for around 110 Teachers from any grade) School Year 2010/2011

  • Heureka, Helsinski, Finland, 2010

  • Copernicus, Warsaw, Poland, 2010

  • EASE Specialisation School, Genoa’s Science Festival, 2010

  • Training course for small didactic circle workers (Tor Vergata University) School Year 2009/2010 and 2011/2012

  • II Level Master’s Degree in Science Communications (University of Cagliari) 2009

The “Didactic Clown” Workshop is also a theatre project and for this reason it needs a high dose of disponibility for “getting itself into the game” through activities and experiences which may hit some heartstrings, such as the sense of the ridiculous, conflict and comic problem solving, the stage presence, improvisation and a little bit of physical and acrobatic theatre.

What is the followed theatre programme?:

  • Psychomotor warm-up activities and games: coordination, listening, body dissociation and physical-intellectual dissociation.

  • Brief hints about some basic on stage concepts: space, time, body, voice, sense of the ridiculous, gaze, impulse, conflict, comic mechanism and defeat.

  • The Red Nose: “the mask that unmasks”.

  • Clown improvisations: discussing some clown games’ metaphors.

  • Body and mind warm up.

  • Site Swap (The mathematics of juggling).

  • Balance and confidence activities.

  • Manipulation of different materials.

  • Improvisation with objects.

 

Pietro Olla: sono attualmente insegnante ruolo di Tecnologia presso la scuola media, impegnato a tempo pieno, grazie al concorso vinto nel 2013. Nel 2000 conseguo la Laurea in Ingegneria Elettronica presso l’Università di Cagliari, poi 3 anni di ricerca scientifica in bio-elettromagnetismo, borsista CNR, esperienze formative post laurea presso ENEA, Casaccia, CNR Pozzuoli e Università di Cagliari. Nel 2002 il cambio di direzione e di ricerca: formazione presso il MUSE ( Già MTSN ) Trento, cresce l’interesse per la divulgazione, inizia la ricerca didattica e psicomotoria sul Circo e sulle sue potenzialità pedagogiche. Teatro. Clown. Giocoleria. Equilibrismo. Professionista del Circo dal 2002. Nel 2008 Master in Comunicazione Scientifica presso la Universidad Carlos III de Madrid. Al seguente indirizzo si può trovare il mio Profilo LinkedIn con molte informazioni e referenze sul mio lavoro: http://it.linkedin.com/in/pietroolla.
Negli ultimi 12 anni ho avuto la fortuna di crescere grazie a numerose docenze presso Università ( Roma, Barcelona, Cagliari), ed esperienze professionali in Science Museums (Varsavia, Trento, Belgrado, Istambul, Dubai, Madrid, Barcelona).